Annons:
Etikettsmådjur-hinder-inlärning
Läst 1374 ggr
Gutetöisen
1/14/15, 4:39 PM

rädd för platta tunneln

Hej hej!

Jag har ett jätteproblem med min pudel. Vi startade i somras på första stora tävlingen. Hon var precis 18 månader en vecka innan. Alla hinder har suttit bra(på den nivån att hon iaf kan dem och tar dom rätt:P)! Men! Första tävlingen, den starten så gassade solen på och hon springer in i tunneln och bränner nosen på plasten. jag och domaren hör hur hon tjöt till pga detta. Jag valde att diska oss och kolla henne, köra två tre hinder och sen ut.  sen skällde jag ut tävlingsledaren men de förändrar inget hos min hund

hon hade inget sår men detta sitter i henne resten av tävlingen vägrade hon ut sig på ALLA platta tunnlar och gick inte igenom. Självklart förstår jag att hon inte vill gå igenom men jag förstår inte hur jag ska få in henne i tunneln igen?

Jag har tryckt igenom en rusta tunnel och bara fått henne och springa massa gånger igenom och ökat svårighetsgraden med att dra ut den lite i taget, men hon är ändå vaksam och trevande och vill inte riktigt krypa igenom.  men jag undrar om nån annan har några smarta idéer?

Annons:
Storip
1/14/15, 4:50 PM
#1

Du kanske kan lägga godis där den är platt/där hon stannar? 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Gutetöisen
1/14/15, 4:53 PM
#2

menar du efter själva tunneln eller menar du inuti?

smurfan-13
1/14/15, 9:37 PM
#3

Lär in den från grunden igen och hitta glädjen i den!!

Backa tillbaks så det blir superlätt, gör det enkelt roligt och fartfyllt! Jag lärde in platten genom att först lära hunden forsera ett tyg. Tänk lite "tjurfäktning". Fast tyget spände jag upp mellan två stabila stolpar, först m en springa mellan typ och backe så hunden knappt behövde putta undan tyget och sen längre o längre ner tills det nuddade marken. Gick inte vidare m tunnel förrän hunden ÄLSKADE att springa genom tyget så mkt att han gjorde det så fort han fick chansen. Sen gick vi vidare m rustas platt som jag vek upp så som du gjort. Och ta det precis lika långsamt som m tyget. Viktigast hela vägen är att hunden tycker det är superkul! Låt det ta tid! Bättre att du går för långsamt fram nu än för fort. Hon skall hinna bygga upp självförtroende, våga lita på att det inte är obehagligt och tycka att det är det roligaste som finns! Med rätt träning och tålamod kommer det bli hennes favorithinder! ;)

Gutetöisen
1/15/15, 8:22 PM
#4

Ja absolut det är de jag vill men finns de inte en risk att hon fastnar i beteendet? om man tar de för långsamt menar jag?

Tränade idag och då hade jag en klasskompis som stod och höll i säckens utgång hela tiden så hon fick springa fram och tillbaka hela tiden och tycker de va kul. Kunde sänka ner till att de knappt nuddar ryggen och så hon fortfarande springer iaf.

Jag vill ju att hon ska tycka de är kul men denna säck vi tränar på är JÄTTEtung tycker till och med jag!

Upp till toppen
Annons: