Annons:
Etikettinlärning
Läst 1473 ggr
Elsmen
2015-05-26 11:23

Vet inte hur jag ska göra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en hund på 3 år som jag både tränar och tävlar agility med. Vi är nybörjare så vi har än så länge bara blivit diskade på officiella tävlingar.

Problemet med min hund är att hon inte får upp farten på tävlingarna. Hon stannar framför hinder, sätter sig ner, nosar i marken, kollar runt osv.

På träningarna är hon 100% focuserad på mig och på banan. Hon är extremt snabb och jag vet att hon kan mer än vad hon visar. Han gått på ett antal kurser och min tränare blir förbryllad över farten hon har på träning och sen den långsamma farten hon har på tävligarna. 

Har försökt med både klicker, godis och leksaker men ingen verkar funka. 

Vet att hon älskar agility och blir alltid jätte taggad när vi tränar men på tävligarna blir hon en helt annan hund. 

vad ska jag göra? tacksam för svar.

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Annons:
BlackandBlue
2015-05-26 12:01
#1

Det är så mycket nya dofter på tävlingsbanan än där ni tränar så blir mer roligt att nosa på. låter lite som om att hon inte är så taggad på tävlingarna. testa att försöka tagga upp henne o få igång henne precis innan banan. :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Elsmen
2015-05-26 17:46
#2

ja men jag tränar ofta på många olika ställen just för att hon ska vänja sig.

Jag taggar alltid henne före loppet och hon är alltid taggad den första hindret men sen så börjar problemen på banan komma.

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

BlackandBlue
2015-05-26 17:56
#3

hm,, okej. försöka träna att hålla fokus trots störningsmoment skulle funka. men det tar ju tid att träna. Önskar dig all lycka :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Elsmen
2015-05-26 21:30
#4

får fortsätta träna :) tack så mycket :)

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Monstertassar
2015-05-27 10:59
#5

Gillar hon leksaker? Testa då att köra med det på visa tävlingar där du väljer t.ex mellan agility eller hopp där du belönar upp det du vill ha eller bara kör bana med leksak och belönar utanför för att inte ta onödig med tid. Kör du mycket med belöning i händerna på träning? Tränar du nånsin tävlingslikt? Med belöning i en låda i slutet och kopplad och lite uppvärmning som tävling innan du sätter och startar. 

Tjata heller inte onödigt mycket eller pressa hunden för mycket. Upplever att folk med slöa hundar tjatar lite mera och du kan ju själv förställa dig hur det känns när någon tjatar på dig när du ska göra uppgifter. Mera tvungen än någon redig glädje i det blir det. 

Testa på flygande start istället? Att du håller i henne och springer direkt istället för att sitta och vänta.

Det kan också bero på dig om du blir nervös och känner er mera pressad på tävling. Mina hundar är väldigt obrydda av just mig mera än att min handlign kan bli dålig och osäker och det kan ju ligga i det utan att du själv tänker på det. Att du glömer ta för dig utav banan.

Elsmen
2015-05-27 12:36
#6

har testat med leksaker och ibland funkar det men inte alltid. När jag tränar varierar jag väldigt mycket, kopplar henne och sånt som jag gör på tävling men gör även andra typer av knep för att få henne på humör. Leksaker och godis i korgar vid mållinjen funkar ibland. Har aldrig godis i händerna när jag tränar för jag vill inte att hon ska börja jaga mina händer så jag undviker det. 

Flygande start funkar verkligen inte, hon blir mer taggad om jag går en bit där ifrån än om jag springer bredvid henne.

jag brukar inte vara nervös av mig, jag tävlar ju bara för att jag vet att hon tycker att det är kul och jag tycker att det är kul. det är också en bra träning för henne.

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Annons:
[Neoverona]
2015-05-28 22:31
#7

Jag tror det handlar mer om mognad. Min äldsta var precis likadan, men blev bättre med tiden. Det är otroligt mycket på tävlingar, åk runt på tävlingar för att kolla. Träna lite bredvid och tagga upp, även om ni inte ska tävla. Behöver inte vara agility.

Elsmen
2015-05-29 09:43
#8

Det är det som är planen just nu, och på träningarna så kommer jag träna mycket raksträckor så att hon får upp farten.

Mvh Elsmen :)

 

Besök gärna min hemsida!

spaderratz.weebly.com

 

Upp till toppen
Annons: