Agility iFokus

Agility

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 2235 ggr
Ellen89
0

Nar borjade du och din hund Agility?

Hej!

Har min forsta kurs i Agility i Juli helt for nyborjare
. Ska bli jattekul đŸ˜ƒ. Borjar med min tik som ar BC/Schafer 6 ar gammal
. undrar nu hur gamla era hundar var nar ni borjade? Bor man tanka pa ngt speciellt med en 'aldre' hund? Hon har gjort lydnad ock flyball framtills nu och hon ar en aktiv hund.

Monstertassar
0

Jag började tidigt med grunder som belöningsutveckling, runda stolpar, tunnlar och sÄ. Börjat mera seriöst nu pÄ senare tid och hunden Àr 16 mÄn.

Med min schÀfer börja jag runt lite innan tvÄ Ärs Äldern.

Med en Ă€ldre hund kan de vara bra att fĂ„ den igenom kĂ€nd(fysioterapeut) kanske och inte börja pĂ„ höga höjder direkt som en valp och inte  köra super hĂ„rt. Men eftersom den Ă€ndĂ„ har varit aktiv sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ mycket mera Ă€n att börja om den Ă€r i bra form :)

Sugar Mist
0

Började med aussien vid 12v med grunder, ex. tunnlar och glÀdje pÄ plan. Sen gick vi en mixkurs dÀr vi hade agility en gÄng med flynn vid 5-6 mÄnaders Älder och dÄ var det ju anpassat efter hans Älder.

Sen har vi liksom lagt det pĂ„ hyllan eftersom jag fokuserat mer pĂ„ lydnaden. 

Pudeln började jag med seriöst förra vÄren, och nytillskottet lÀr jag börja nÀr han/hon kÀnner sig mogen :)

-

Frida B
0

Direkt. Han var 11 mÄnader nÀr jag först lÀrde kÀnna honom, och började lite med hoppa över smÄsaker osv, men inte höga alls. Runt saker osv, och nÀr han var runt 13-14 mÄnader gick vi kurs :) Nu fyller han 3 den 3 juni

SajtvĂ€rd pĂ„ AkvarierĂ€kor ifokus och m_edarbetare pĂ„ Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
0

NĂ€r min schapendoestik var runt 6-7 mĂ„nader började vi med tunnlar och lite handling m.h.a dem. 

Först efter att hon fyllt 1 och blivit friröntgad började vi pÄ riktigt, riktigt.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell pÄ instagram.

Ellen89
0

Tack for alla svar! đŸ™‚

Mutal
0

Lily och jag började med tunnlar och upp pÄ saker m.m nÀr vi började skolan, och dÄ var hon 8 mÄn ^^ NÀr hon sedan blev lite Àldre, 10-12 mÄn sÄ körde vi smÄ hopp. Nu klarar hon det hon ska, t.o.m platta tunnel och vippbrÀdan som var jÀttelÀskiga i början ;)

[Lillmatten]
1

Vi började med smÄgrejer nÀstan pÄ en gÄng. Men första kurs nÀr han var 1,5 Är :)

Jetaime
0

Vi började nĂ€r min aussie var 14 mĂ„nader ungefĂ€r. Och dĂ„ var vi helt gröna bĂ„da tvĂ„! Min nĂ€sta hund kommer att fĂ„ lĂ€ra in lite grunder betydligt tidigare Ă€n sĂ„ 😃.

Fast jag Ă„ngrar Ă€ndĂ„ inte direkt att vi började sĂ„ sent, vi behövde tid pĂ„ oss och utvecklas tillsammans med tanke pĂ„ att jag heller aldrig gjort det innan. Men gud vad jag/vi har kĂ€mpat! Och nu lite mer Ă€n 1,5 Ă„r senare BÖRJAR vi bli ett riktigt fint team, lillan och jag. Och det har varit och ÄR en hĂ€rlig resa/utveckling.

SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!

Jetaime
0

Kan tillÀgga dock, att min hund och jag pendlade mycket nÀr hon var valp och unghund, och fick testa pÄ att.. vara med om det mesta och vi hittade pÄ en massa saker nÀr vi var ute i skogen eller gick pÄ stan, sÄ som att hoppa upp pÄ olika saker och gÄ ner/över/under/igenom och jag tror att det hjÀlpte oss vÀldigt mycket nÀr vi sen började köra agility, mycket som var likt liksom. Att hoppa över hinder, att hoppa genom dÀcket, att gÄ upp och ner pÄ klÀtterhinderna att gÄ genom tunnlar osv.

Ellen89
0

#8 Jag tror jag sag en video pa er, sag ut att ga jattebra!! Hur lang tid tog det for dig att lara dig ocksa? Jag ar ju nyborjare med
 nasta valp blir Aussie sa vill jag veta hur agility fungerar sa jag kan sjalv borja trana valpen
 har min tik som en 'guinea pig' lite. Ska kanske tavla far se om hon tycker det ar kul bara đŸ™‚

[Forest]
0

Enja var strax över 1 Är.

crimson
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gammelhund var nÀstan 6 Är nÀr jag tog över henne, vi trÀnade agility pÄ en gÄng i princip. Hon var otrolig pÄ att hoppa bÄde högt och lÄgt men hade det otroligt svÄrt med slalom, vi trÀnade som galningar pÄ att hitta portar osv. Tunneln ville hon hoppa upp pÄ och gÄ uppepÄ, haha. Hon hade mycket konstigt för sig, och nÀr hon var 7-8 nÄgon stans började hon fÄ ont i lederna nÀr hon hoppade, sÄ dÄ tog vi det vÀldigt lugnt med det. Vi tÀvlade aldrig ihop, vi hann liksom inte, hon hade artros i höger bakben/tass och gick bort hastigt i februari, 8 och ett halvt Är gammal.

Med valpen har jag nu börjat trÀna lite smÄtt med att hitta portar, men vi fokuserar mer pÄ följsamhet osv, det ska vara kul att trÀna och sÄ. Han Àr 5 mÄnader och har klarat av allt jag bett honom om, helt fantastisk individ. SÄn livslust, glÀdje och will to please, kan nog gÄ lÄngt i allt om/nÀr jag hittar hur jag ska lÀra honom saker och förmedla vad jag vill att han ska göra.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Kadoor
0

Hm. Det var nog för nÄgra Är sedan dÄ min syster ville trÀna agility med Tello. Sedan har det gÄtt lite i perioder, min syster slutade trÀna honom och sen har vi trÀnat dÄ och dÄ. Förra Äret började jag lite smÄtt med honom, har pÄbörjat inlÀrningen av slalomen ocksÄ. Det gÄr framÄt!
Har haft en paus nu under vintern och i början av vÄren, men planerar att börja snart igen och dÄ lÄna agilitybanan. Sen ev. gÄ en kurs ocksÄ. :)
Tello Ă€lskar det och det Ă€r huvudsaken enligt mig! SĂ„ lĂ€nge han tycker det Ă€r kul och vi bĂ„da fĂ„r aktivering(haha
 min kondition Ă€r inte sĂ„ bra), sĂ„ kommer jag fortsĂ€tta med det. Har inga planer pĂ„ att tĂ€vla, utan vi gör det helt enkelt för att ha kul tillsammans.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC Àr bÀst -

Jetaime
0

#10 Jag skulle absolut vilja rekommendera att man gÄr en nybörjarkurs om man aldrig trÀnat agility innan/Àr nybörjare sÄ man fÄr lite tips och hjÀlp med inlÀrningen, det Àr sÄ lÀtt att det blir tokigt annars! BÀttre att det blir rÀtt pÄ en gÄng :)

Det Àr vÀl egentligen för nu under denna sÀsongen som jag egentligen hÀnger med ordentligt. Vi har kÀmpat sÄ otroligt mycket och mÄnga gÄnger hade jag nog lite svÄrt att ta till min kritik, trots att folk ville hjÀlpa mig. Och jag tyckte att jag gjorde rÀtt fast det blev heltokigt. Och det ser jag nu i efterhand. Nu har vi blivit en vÀldigt fint team och förstÄr varandra och jobbar tillsammans. :)

Va roligt, ja det finns ett par klipp ute pÄ youtube och fb, kanske nÄgot pÄ AS.ifokus ocksÄ. I mitt senaste blogginlÀgg finns det Àven 2 (eller 1 och en halv) film/er frÄn helgens tÀvling. http://minaussiezuki.blogg.se/2015/may/helgen-16-17-maj.html

Ellen89
0

#14 Jo, denne kursen i Juli ar nyborjare och jag ska ga nyborjare kurs med valpen ocksa i framtiden, men vill lara mig mer innan han kommer (kanske aven tavla om allt gar bra) đŸ™‚ Det ska bli ratt pa en gang annars kan det sakert bli tokigt! 

Ska kolla dar med, tack! Hon ar sa fin din Zuki đŸ™‚

Oliviahack
1

Imorgon ska jag börja i blĂ„bĂ€rsgruppen med min 6 mĂ„naders tik och hennes morbror 4Ă„r gammal :) SĂ„ varierad Ă„lder đŸ€Ș

Wenniz
1

Tror Whippeten var ca 2 Är innan vi började trÀna nÄgot seriöst, ville inte göra samma misstag som med Huskyn som jag började lite vÀl för tidigt (skyller pÄ att jag inte hade den kunskapen dÄ som jag har idag). Har nu en valp pÄ snart 14v dÀr vi redan har börjat trÀnat att bara gÄ igenom tunneln och kontaktfÀlten, inget seriöst utan bara för skojsskull just nu, kommer ta ett tag innan hennes trÀning blir mer seriös med tanken pÄ hennes Älder. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
polka grisen 7
0

Började trÀnna hinder/tunnel vid 4,5 mÄn, dÀck och a-hindret vid 7 mÄn, platt tunnel bom och lÄng hopp vid 1 Är och slalom och gunga vid 2 Är. Har aldrig gÄtt en kurs.

[Neoverona]
2

9v fick han börja spring i tunnlarna, tyckte han var jÀtte roligt! Vid 4 mÄnader började vi med att runda hinder lite smÄtt. Han fick börja hoppa och köra slalom efter röntgen vid 12 mÄnader. Vi körde smÄ kombinationer innan röntgen med tvÄ hinder och tunnel men inte med hopp. En Aussie.

Signizen
0

Jag ska gÄ nybörjatkurs i september med min 7 Äriga Bichon Havanais. Har trÀnat henne lite pÄ att hoppa sjÀlv.

Signizen
0

Jag ska gÄ nybörjatkurs i september med min 7 Äriga Bichon Havanais. Har trÀnat henne lite pÄ att hoppa sjÀlv.

Signizen
0

Oj det blev visst dubbelt..

Ellen89
0

Nu har vi borjat!!! Ska bli sa himla kul! đŸ˜ƒ

molam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bĂ€bis Ă€r 12 Ă„r och hon hĂ„ller fortfarande igĂ„ng jag fick henne nĂ€r hon var 1œ men dĂ„ var hon ett vrak, sĂ„ tog mig ca 1 Ă„r att fĂ„ henne att inte vara rĂ€dd för sin egna skugga, och sedan ca2œ Ă„r till för att hon skulle lita pĂ„ mig till hundra procent dĂ„ körde vi lydnad och kontaktövningar i ca 1 Ă„r och idag Ă€r hon en underbar hund och ett vidunder pĂ„ agilityplan. vi började agility nĂ€r hon var 6 Ă„r och nu Ă€r hon hunden Ă€r bĂ€st i familjen hon litar pĂ„ mig till 250% och gör allt för mig precis som jag gör allt för henne ^^

Full koll pÄ matte hela tiden xD

~SajtvÀrd pÄ Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus

Jaxination
0

Gick en kurs för 6 Är sedan nÀr min första hund var ca 1 Är gammal. Jisses vad svÄrare de blivit och alla nya byten, jösses! Förr lÀrde man sig bara blind, bakom och framförbyten!

/ Hanna Andersson
VÀrd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare pĂ„ Terrier
| www.JAXINATION.se |