Annons:
Etikettallmänt
Läst 1469 ggr
sasha_setter
2015-11-20 18:19

Vad bör man INTE göra med valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en 6 mån valp som jag kommer att köra agility med i framtiden. Hon är väldigt hoppig i allmänhet och studsar upp och ner överallt m.m. Jag var och testade lite agility med henne och det var som om hon var född till det (OBS var där en gång, ej regelbundet).  Hon gillar att göra agility-liknande grejer som att balansera, hoppa upp på grejer och gör det helt naturligt av sig själv, utan uppmuntran.

Nu till min fråga…

Vad av följande bör hon INTE göra, och när kan man börja med det isåfall?

-Hoppa upp på saker(bli buren ned)

-Balansera på ex. murar(utan någon risk att trilla ned, då jag håller stenhårt i selen)

-Gå uppför trappor, men ej ner

-Göra slalom(väldigt långsamt, endast lära in principen)

Tack på förhand! :)

//Sahra, Zally(valpis, den vita på bilden) och Sasha(den brune)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Frida B
2015-11-21 13:40
#1

Hunden får inte hoppa över huvud taget (inom agility) skulle jag säga tills hunden är färdigväxt. Inga tajta svängar, inte slalom, egentligen inte balanshindrena heller… Inte mkt man får göra som valp i agility, men det är för att det finns så många risker med det och växande valpar är väldigt känsliga i kroppen för felbelastningar, överbelastningar, skador osv.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2015-11-21 16:43
#2

Jag säger tvärtom- låt hunden vara valp! Utforska saker, klättra, kör kroppskontrollsövningar(balansera på murar inräknat), och framförallt, ha kul ihop och lek fram relationen, du behöver inte göra något i agilityn alls förrns valpen är äldre, men att hålla muskulation och kroppskontroll på valpen är ju aldrig fel :)

-

Frida B
2015-11-21 17:46
#3

Självklart ska valpen få va valp, men det jag skrev är bara inom agilityn. Så var inte alls tvärt om ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sasha_setter
2015-11-21 18:28
#4

Tack #1 och #2! Är det ok för henne att hoppa upp på saker, t.ex stenar under promenader och dylikt?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Sugar Mist
2015-11-21 18:39
#5

Låga stenar med lyft ner tycker jag är om:)

-

sasha_setter
2015-11-21 18:41
#6

Toppen! Tack ;D

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Lojs
2015-11-22 17:48
#7

Att göra slalom långsamt är inget jag skulle rekommendera, risken är att man lär in ett långsamt rörelsemönster i slalom hos hunden och jag tycker att man helst ska ha fart i inlärningen så gott det går (brukar funka bra med väl genomtänkta övningar).

En grej jag tycker är bra att tänka på om man har tillgång till hinder är att inte ladda valpen för mycket på tunnlar, en tunneltokig hund blir lätt svår att ha att göra med i framtiden. =)

Annars finns det många bra grundgrejer att träna på med en valp, som att lära den olika belöningar: 
Stilla Avståndsbelöning
Peppig godisbelöning
Lugn godisbelöning
Peppig leksaksbelöning
Lugn leksaksbelöning
Kastad belöning
I var och en av varianterna får man komma fram till hur man vill att det ska se ut. En kastad boll vill man att hunden kommer tillbaka med och lämnar i handen. När man ger belöningen från handen vill man att hunden inte ska bita en i fingrarna. Lägger man ut en belöning på marken vill man kunna lägga ut den utan att hunden snor den i förväg. Om man kampar med en leksak så vill man att hunden lägger vikten bakåt och inte skakar grejen en massa osv.

Sedan är markarbete en bra grej att träna på, sök på youtube på cirkelträning agility så får du upp en hel del videos med bra exempel.

Kroppskontrollsövningar är väldigt bra, både för att bygga rätt muskler och för att lära hunden att hantera sin kropp på ett bra sätt, till exempel att backa rakt bakåt, att ställa framtassarna på något och sedan röra bakdelen runt grejen åt båda hållen mm.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

XeZafir
2015-12-20 15:10
#8

Har du tillgång till alléslalom  är det ett bra "hinder" att arbeta med. Hunden springer bara rakt fram, mellan pinnarna, som när den är över året dras ihopa sakta.
Detta gör dem snabbare när de kan sitt slalom och även säkrare.

Kan varmt rekommendera detta.

Men viktigt är ju som alltid att ha sunt förnuft med sin valp, men det tror jag inte jag behöver skriva till dig :)

Lycka till med din valpis <3

Upp till toppen
Annons: