Annons:
Etikettträning
Läst 1504 ggr
Jetaime
2015-11-03 13:53

Vad har ni kämpat mest med?

Vad har ni kämpat mest med inom agilityn? Kan vara både sen start eller nya utmaningar som dykt upp efter hand!

Annons:
Bello_O
2015-11-03 14:07
#1

Helt klart att hon ska ta hinder, inte bita i min hand…:P

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Heddanpeddan
2015-11-03 16:13
#2

Kontaktfälten och slalom är ju två klassiker. Slutar man väl aldrig träna, gäller att hålla det roligt och varierande så att man inte tröttnar 👍

Staffeliv och hundträning
Hundträning

Jetaime
2015-11-03 16:40
#3

Vi hade ett ganska (iallafall i efterhand) roligt problem/utmaning som förföljt mig sen vi började med agility och det är platten/säcken/platta tunneln. Min hund är kär i det hindret, roligaste som finns och bästa på hela planen, även om det står på andra sidan…allt. Men hon gick inte igenom den utan sprang bara alltid bort till den och stack in huvet och det var omöjligt att köra en bana/övning med henne när den fanns på plan/inom räckhåll (det räckte att hon SÅG den..). Så, samtidigt som vi var tvungna att träna på att gå genom den så var vi även tvungna på att träna på att inte ens kolla på den.. Hon kan fortfarande få för sig att sticka till den, men det är sällan numera och lyssnar när jag säger till henne. Och går genom den när hon ska nästan alltid, men det tog också typ 2 år, haha. Sen har jag kämpat med att komma ihåg banan.. Det var hemskt för mig, för jag kom inte ens ihåg klass ett banor/övningar. Hade absolut ingen idé var vi skulle och ovan på det hade vi en zuki som vid minsta rörelse från min sidan gjorde allt runt omkring… Hahah. Det var kaos i början :D

Heddanpeddan
2015-11-03 20:36
#4

Hahahah 😃 Vilket härligt problem ändå, att hunden är nyfiken!  Lusigt att hon ville men ändå inte riktigt. Förstår att den inte var helt lätt att lösa! 

Jag tyckte det var väldigt svårt att ta in allt i början när jag började tävla - var ska jag befinna mig, var anmäler jag mig, startrutin. Jösses, det var också kaos! Även fast jag tävlat massa andra sporter tog det tid att få grepp om agilityn, i den sporten är som om allt ska vara självklart. Eller att lära sig agility tar ju sjukt lång tid! 

Min hund sticker till din domaren när andra tävlar henne, varenda gång! Aldrig med mig. Men det är en terrier, så man måste tjöta lite så att kolan i öronen går ur 😉Den vet jag inte hur jag ska lösa!

Staffeliv och hundträning
Hundträning

Frida B
2015-11-03 23:06
#5

Kul att höra andras historier! :D I början var våran utmaning, på tävlingar då, att hålla oss till banan. Inom banområdet var inga problem, nästan som om den dumkloka hunden visste vart gränsen gick… Men att det fanns en bana att följa… Nää varför det? Domaren är ju rolig, åh man kan nog hoppa på den här tunneln, jaha matte pekar ditåt ja då springer jag ditåt så långt jag bara kan komma förbi alla hinder… Ja. Fram tills i sommras när vi fått bukt på detta problem var nästa utmaning att få ett resultat på tävling och inte bara disk. Plötsligt händer det en solig dag i 30 graders värme med svart hund. Vi kommer på 15:onde Olas bland 40 startande! :D Nu ska vi traggla slalom och kanske, kanske nolla ett lopp..? Han är ju relativt långsam, så man hinner reagera innan han springer fel. Det är ju bara det där jäkla slalomet och min koordination…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-11-03 23:07
#6

Ursäkta för stavfel, skriver från mobilen och äter samtidigt… Det är nog dagens utmaning haha

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Lojs
2015-11-05 18:26
#7

Olika med olika hundar. =) En terv med rivningar och hoppade Kontaktfält, en smallblandis som hade problem med för långsam matte, en annan smallblandis som inte gillade varken slalom eller Kontaktfält (oinödiga saker i hennes värld).
De två kelpies jag har nu har helt olika bekymmer, den ena tycker slalom är rätt tråkigt, springer gärna förbi det (men gör det superfint när hon väl vill), hon gillar heller inte att hoppa largehinder, så hon blev agilitypensionär i förtid när hon inte blev medium vid senaste storleksändringen. Den andra kelpien har dels problem med långsam matte, dels tycker hon det är helt onödigt att vara still i starten (jag skyller på att det är rasbundet ;), men vet att det beror på dålig träning).

Den nya lilla smallblandisen jag håller på att träna upp har problem med att allting är läskigt, vi har bara precis börjar träna, men jag tror gungan kommer bli vårt stora bekymmer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ronja06
2015-11-16 22:54
#8

Att alltid riva ETT hinder i klass 1. Var så frustrerande så jag ville banka huvudet i väggen efter vi hade gjort i princip 10 lopp i rad med en rivning. Fanns ingen röd tråd till rivningen att träna på, det bara "blev" på tävling. Så istället för någon månad i klass 1 var vi fast i 1 år. Likt förbannat försvann våra 5:or efter uppflytten. 😂

Mvh Emelie Förlägen

Vissla
2015-11-17 20:44
#9

Har ju precis börjat träna agility men måste helt klart säga att än så länge är det slalom. Helt onödiga jobbiga pinnar som står i vägen enligt henne, de går ju inte att bara rusa utan man måste ju tänka också! xD

VendelaS
2015-12-12 10:44
#10

Helt klart slalomen, kontaktfälten har vi inte ens börjat med än..

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

XeZafir
2015-12-19 17:37
#11

Att få henne att förså att hon kan springa framför mig, att utföra något en bit ifrån. Min lilla tramsa är som klistrad vid mig, det går framåt, men det går sakta! Vänsterslalom satte hon typ direkt, men höger…"Va? Fattar inte alls vad jag ska göra när du är på den sidan"

Älskade flasknos <3

LearnToFly
2015-12-29 00:09
#12

Att stanna kvar på planen är ett återkommande bekymmer… "publiken" innehållande både människor och hundar är riktigt intressant! Går bättre när det inte är några hundar med. När Wille väl har smitit från matte och kollat in vad alla andra har för sig, så springer han gärna banan för den är ju också kul. 🤪


Upp till toppen
Annons: