Annons:
Etikettträning
Läst 1041 ggr
CelsiusT
2013-05-17 10:08

Skador/olyckor

När man tränar agility så händer det ju ibland olyckor som ibland kan sluta i skador. Hur gör ni när något händer på planen?

Igår när vi tränade så trampade jag på min hund. Han trodde att vi skulle springa vänster men jag trodde vi skulle springa rakt fram. Så det blev en krock varpå jag trampade på hans vänster tass. Hunden vill ju bara köra vidare, arbetsnarkoman som han är, men jag kände på honom men inget syntes, men kopplade honom och gick av honom och sedan fick han sitta i bilen och inte köra något mer.

En annan gång vi var på träning så krockade han med däcket och det var tyvärr ett helt däck (icke delbart) så hela däcket med ram o allt välte mot honom. Men jag kunde inte se att det landat på honom eller så. Kände igenom honom och tittade på rörelser, men han var pigg och glad. Så då bestämde jag mig faktiskt för att köra igen, ville ju inte riskera att han blir rädd heller.

Men ibland känns det lite svårt att veta hur man ska göra bedömning. Ska man köra vidare eller ska man avbryta. Å ena sidan avbryter jag hellre en gång för mycket, men jag vill ju heller inte att hunden ska bli rädd. Hur gör ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
smurfan-13
2013-05-17 12:32
#1

Om hunden inte visar tecken på skada så kör jag vidare, om än försiktigare och lättare. Såg olyckan obehaglig ut skulle jag kanske bara köra nåt kortare o sen vara klar, men att gå rätt av skulle jag undvika i detta läget (ung nybörjar hund som jag vill skall ha en positiv känsla när vi lämnar banan)

CelsiusT
2013-05-17 14:55
#2

#1 Ja, det är lite kluvet det där. Igår när jag trampade min hund så visade han ingenting efter det. Men jag tror att han inte riktigt visar nånting på agilitybanan. Hemma är han väldigt tålig vad gäller smärta och visar sällan att han har ont. Men på agilityplanen tror jag den "hårdheten" är ännu värre, där skulle han nog inte visa alls om han hade ont. Agility får honom att glömma allt, även en sådan sak som att skott är det läskigaste som finns i hela världen och att man dör när man hör något som ens kan liknas vid ett skott på 70 mils avstånd, men på agilityplanen man kan stå och skjuta precis intill honom utan reaktion. Så därför är jag nog heller inte så rädd för att han ska få en negativ bild av agilityplanen och träningen. Men det är en svår bedömning tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: